Dimarts 18 de desembre de 2018
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

La CUP denuncia que l’Ajuntament no compleix els propis acords i menteix a la web municipal
La Candidatura d’Unitat Popular de Manresa ha fet pública una nota de premsa on denuncia incompliments dels acords presos al consistori per part de l’equip de govern.
Segons la CUP, les respostes, “tot i les filigranes retòriques que volen emmascarar la realitat”, demostren que s’incompleixen compromisos presos per l’equip de govern en les 3 mocions esmentades

MANRESA / Redacció  
23/10/2018 09:59
Els Artistes de la República faran sortir Felip VI d'un vàter
Detingut com a pressumpte autor de l'homicidi de la seva parella
L’altra cara de la loteria: acabar sol i arruïnat
L'Avinent Manresa , en el top-10 dels clubs d'atletisme

 La CUP explica a la nota que l’equip de govern de PdeCat i ERC aprova al ple mocions que després no posa en pràctica, com s’ha pogut comprovar, com a mínim, en 3 mocions recents. A preguntes de la formació independentista, l’equip de govern ha confirmat que els acords presos en les mocions sobre baixes mèdiques, sobre banca ètica i sobre salut alimentària infantil, que s’haurien d’haver executat fa mesos, encara resten pendents d’execució. Tot i això, a la web municipal (https://www.manresa.cat/web/propostesPle), les 3 mocions consten com a “resoltes”, fet que la CUP titlla d’”engany a la ciutadania”. Segons Jordi Masdeu, regidor de la CUP, “l’ajuntament incompleix els acords de ple, i a sobre enganya les manresanes fent veure que les mocions han estat executades”.  
 
La nota de premsa arriba després que l’equip de govern hagi respost (amb un retard de més de 15 dies) les preguntes presentades per la CUP al ple municipal del mes de setembre. Segons la CUP, les respostes, “tot i les filigranes retòriques que volen emmascarar la realitat”, demostren que s’incompleixen compromisos presos per l’equip de govern en les 3 mocions esmentades. Les proposicions en qüestió van ser presentades fa més d’un any, en concret al gener (baixes mèdiques), a l’abril (banca ètica) i al maig (salut alimentària infantil) del 2017. En les tres ocasions, els acords es van aprovar per unanimitat de tots els grups municipals, i per tant amb el vot favorable de l’equip de govern. De fet, en 2 dels 3 casos, l’equip de govern va incloure esmenes a les proposicions presentades per la CUP, i per tant el redactat final aprovat és exactament el que CDC i ERC van voler en el seu moment.
 
La moció sobre baixes mèdiques comprometia l’ajuntament a «promoure la informació entre la ciutadania i les entitats que promouen l'assistència social. La promoció de la informació serà mitjançant fulletons disponibles als centres de salut de la ciutat, com també al portal web de l'ajuntament de Manresa. Això es farà en un termini de 6 mesos». N’han passat més de 20, i als centres de salut no hi ha la informació promesa, mentre que l’enllaç a la web municipal és molt recent. De fet, si es consulten arxius d’internet com archive.org, es pot comprovar que abans del 23 de setembre no apareix cap enllaç, mentre que a partir del dia 28 (l’endemà del Ple on la CUP va presentar les preguntes) ja apareix el banner amb l’enllaç al fulletó. Tot i això, a la resposta que s’ha fet arribar per escrit als Grups Municipals, l’equip de govern assegura que amb la publicació al web “queda de manifest el compromís d’aquest Ajuntament en donar-hi suport”. Es tracta d’un fet molt preocupant, ja que queda clar que l’ajuntament desinforma conscientment als grups de l’oposició, fent veure que ha respectat un compromís quan en realitat només l’ha complert amb 14 mesos de retard i després d’una pregunta al Ple sobre el tema.
 
En el cas de la proposició sobre banca ètica, entre d’altres obligacions, el compromís era traspassar la partida pressupostària dedicada a Cooperació, un cop aprovats els pressupostos del 2018, “a les entitats de banca ètica que es decideixi”. El pressupost es va aprovar fa 8 mesos, i la partida no s’ha traspassat. En la resposta que ha fet arribar als Grups Municipals, l’equip de govern s’escuda en el “principi d’unitat de caixa” per justificar l’incompliment, un principi que té la base jurídica en un Reial Decret del 2004, i que per tant era de sobres conegut per l’ajuntament en el moment de l’aprovació de la moció. Per tant, segons la CUP queda clar que “o bé l’equip de govern va aprovar una moció que sabia que no podria complir, o bé s’escuda ara en tecnicismes per no tirar endavant el compromís”. Sigui com sigui, el que és evident és que en cap cas la moció es pot considerar com a “resolta”, tal i com consta a la web municipal.
 
Pel que fa a la moció sobre salut alimentària infantil, la proposició comprometia l’ajuntament a seguir “escrupolosament, en tots els espais municipals i en aquells on en tingui la responsabilitat, les recomanacions de l’OMS i del fulletó Recomanacions sobre màquines expenedores d’aliments i begudes (MEAB) en els espais per a infants i joves de Catalunya”. Com es recollia a la moció, aquestes recomanacions passen, entre d’altres, per “evitar la ubicació de màquines expenedores en zones accessibles a infants i joves de menys de 16 anys” i per “prioritzar els productes que contribueixin a una alimentació saludable, en lloc dels que tinguin un contingut elevat de sal, sucres i/o greixos”. Com es pot comprovar fàcilment en diverses instal·lacions esportives municipals [adjuntem fotografies de la Piscina Municipal, l'Ateneu les Bases i el Complex Vell Congost], l’ajuntament no està seguint aquestes recomanacions, ja que les màquines expenedores estan situades en ubicacions no només accessibles als infants, sinó especialment decidides amb aquest objectiu, i el contingut de les màquines no prioritza l’alimentació saludable, sinó que té un elevat percentatge de productes amb “un contingut elevat de sal, sucres i/o greixos”. A més, la moció també es comprometia a fer arribar un fulletó informatiu “a totes les entitats, clubs esportius i associacions de lleure de la ciutat”. Segons l’ajuntament, un any i cinc mesos després de l’aprovació de la moció, el fulletó s’ha elaborat, però encara no s’ha fet arribar als clubs ni a les entitats.
 
Aquests incompliments, tot i que poden semblar menors, són segons la CUP un exemple clar de la poca voluntat de l’equip de govern de respectar els acords a que s’arriba amb la resta de Grups Municipals, ja que cap d’ells representa una despesa econòmica important. Per tant, segons Masdeu “no es tracta de no poder complir els acords, sinó de no voler respectar les decisions del ple municipal”. Segons la CUP el més preocupant és la sensació d’engany que transmet tot plegat, especialment després de veure com a la web municipal les mocions es recullen com a “resoltes”, i de com s’ha volgut fer creure que l’enllaç al fulletó de la Paicam era antic, quan en realitat va ser penjat l’endemà de la recepció de les preguntes.

Respostes de l’equip de govern:
 
PREGUNTES SOBRE MOCIONS APROVADES EN PLENS MUNICIPALS PRECEDENTS:
 
1. Al Ple Municipal del dia 26/01/17 es va aprovar una moció de la CUP per exigir el final de les altes mèdiques injustificades i per reivindicar el dret de les persones a emmalaltir amb dignitat. El punt 6 de la proposició deia: «Assolir el compromís de promoure la
informació entre la ciutadania i les entitats que promouen l'assistència social, segons el fulletó informatiu de la PAICAM (annex). La promoció de la informació serà mitjançant fulletons disponibles als centres de salut de la ciutat, com també al portal web de
l'ajuntament de Manresa. Això es farà en un termini de 6 mesos».
 
-A quins centres de la salut de la ciutat s’ha repartit el fulletó informatiu? Quin és l’enllaç de la web municipal on es troba la informació?
 
A dia d’avui en la part inferior de la portada de la pàgina web municipal hi ha un banner que enllaça directament amb el fulletó informatiu de la PAICAM, amb la qual cosa queda de manifest el compromís d’aquest Ajuntament en donar-hi suport. No obstant això, no s’ha efectuat una distribució de fulletons informatius als centres de salut perquè el govern municipal entén que aquesta en tot cas aquesta actuació hauria de ser el resultat d’un compromís conjunt entre l’Ajuntament i la plataforma. A més, l’Ajuntament no té competència per distribuir fulletons d’aquestes característiques en uns centres que depenen d’una altra administració i podria incórrer, si ho fes, en un acte de deslleialtat institucional, donat el contingut de denúncia de l’annex. De tota manera, l’Ajuntament seguirà treballant per intentar donar compliment a aquest acord.
 
2. Al Ple Municipal del dia 20/04/17 es va aprovar una moció de la CUP per declarar Manresa municipi compromès amb la Banca ètica. El punt 3 de la proposició deia: «Quan s’aprovi el pressupost municipal per al 2018, es traspassarà a les entitats de banca ètica
que es decideixi la gestió bancària de la partida pressupostària dedicada a Cooperació, que al 2017 ha estat de 185.343 euros».
 
-A quina entitat de banca ètica s’ha traspassat la partida pressupostària dedicada a Cooperació, que per aquest 2018 era de 218.210€?
 
D’acord amb l’article 196 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s’aprova el text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, una de les funcions de la tresoreria és la de complir amb el principi d’unitat de caixa, mitjançant la centralització de tots els fons i valors generats per operacions pressupostàries i no pressupostàries. El principi d’unitat de caixa implica que la gestió de la totalitat dels fons monetaris de la tresoreria es realitza de forma conjunta, sense distingir la procedència dels mateixos i, per tant, sense diferenciar l’aplicació pressupostària d’ingressos que els finança ni l’aplicació pressupostària de despesa on s’executa.
Els fons derivats dels crèdits pressupostaris dedicats a cooperació s’han gestionat a la tresoreria de forma conjunta amb la resta de fons de l’Ajuntament, per donar compliment al principi de caixa única. L’Ajuntament de Manresa té contractada una operació de tresoreria a curt termini, amb una durada d’un any, amb Caixa d’enginyers, considerada una entitat que forma part de l’anomenada “banca ètica”, per import màxim de 2 milions d’euros. El saldo mig d’utilització d’aquesta operació des de la seva signatura en data 13 de desembre de 2017 fins al 30 de setembre de 2018 ha estat de 998.606,27 euros, generant a favor de Caixa d’enginyers uns interessos de 653,71 euros, tenint en compte que el tipus d’interès de l’operació és del 0,09% fix.
La utilització d’aquesta operació ha estat destinada a obtenir fons monetaris necessaris per fer front a les obligacions de pagament de l’Ajuntament. Amb aquesta operativa, l’Ajuntament rep serveis d’una entitat de banca ètica per gestionar la seva tresoreria sota el principi de caixa única.
 
3. Al Ple del dia 18 de maig del 2017 es va aprovar, amb una esmena, la moció a favor d'una campanya activa de la salut alimentària infantil. Al punt 2 de la proposició hi deia: "L’ajuntament elaborarà, amb els mitjans propis dels que disposa, un fulletó que reculli
les recomanacions de l’OMS i de la Generalitat en matèria d’alimentació saludable, i e farà arribar a totes les entitats, clubs esportius i associacions de lleure de la ciutat. El fulletó indicarà clarament quines són les bones pràctiques a l’hora de preparar àpats i aperitius saludables".
 
-A quines entitats, clubs i associacions s'ha fet arribar el fulletó? On podem trobar-ne una còpia?
 
El fulletó s’ha elaborat i repartit a través de les escoles, en el marc del Programa municipal Pamboli de foment d’hàbits d’alimentació saludable, i s’ha fet una difusió directa a les famílies dels infants. Des de l’Ajuntament, continuarem fomentant els bons hàbits d’alimentació i en farem difusió en el termini més breu possible a les entitats, clubs i associacions de lleure de la ciutat.
 

 
 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: MANRESA  
També et pot interessar:
MANRESA
Els Artistes de la República faran sortir Felip VI d'un vàter
MANRESA
L'Ajuntament de Manresa homenatja a Magdalena Avellana Torruella
LA FOTO DEL DIA
Estampa nadalenca al carrer del Born

MANRESA
El carrer Àngel Guimerà, d'ús preferent per a vianants
LA FOTO DEL DIA
La llum arriba al pessebre monumental del Casino
BÀSQUET
Victòria coral d'un BAXI Manresa en estat de gràcia
L'Ajuntament de Manresa homenatja a Magdalena Avellana Torruella
Detingut com a pressumpte autor de l'homicidi de la seva parella
L’altra cara de la loteria: acabar sol i arruïnat
Èxit rotund del Collbaix Solidari
Estampa nadalenca al carrer del Born
L'Avinent Manresa , en el top-10 dels clubs d'atletisme
Darreres entrades per a “Refugiar-se”
Informadors ambientals per impulsar la recollida porta a porta




 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]